شنبه 20 12 1390

الكترونيك ، دانش طراحي ساخت وبررسي عملكرد دستگاه هايي است كه با استفاده از خاصيت ذرات باردار الكتريكي اتم كار مي كنند .
مطالعه چنين وسايلي، شاخه اي ازعلم فيزيك است و طراحي و ساخت دستگاهها و مدارات الكتريكي آن از  تخصص هاي  مهندسي برق – الكترونيك  مي باشد .
در حال حاضر الكترونيك، كليد فتح شگفتيهاي جهان است و با علوم ديگر چنان پيوند خورده كه عملا صنعت مدرن امروز و تكنولوژي پيشرفته ،خود را مديون دانش الكترونيك ميداند .
امروزه كه صحبت از تركيب علوم پايه، جهت دست يابي به تخصص هاي نوين است اين رشته اهميت خود را بيشتر نشان داده است .
با ارائه علوم جديدي  مانند مكاترونيك كه  تركيب تخصص هاي فني و صنعتي  همچون الكترونيك و مكانيك و كامپيوتر ميباشد دنياي تكنولوژي در انتظار تحولات اساسي در حوزه عملكردو كاربرد علوم فني است كه به زودي در صنايعي همچون اتومبيل ،صنايع حمل و نقل و وسايل خانگي مشهود خواهد بود .
با توجه به اين مقدمه ميتوان دريافت كه امروزه دانش الكترونيك ديگر تخصص ويژه مهندسين اين رشته نيست و هر فرد كه به نحوي با امور فني سر و كار دارد لازم  است به فراخور حال خود از اين دانش بهره گيرد .
به اين دليل است كه بازار كار براي متخصصين اين رشته  بسيار متنوع است  ودر همه صنايع و كارخانجات كه از ماشينها و دستگاه هاي الكتريكي استفاده ميشود يا توليد با استفاده ازربات به جاي نيروي انساني صورت ميگيرد، نياز به نظارت متخصصين الكترونيك  حس ميشود.از اين رو كارآموخته گان هنرستانهاي كار دانش و فني حرفه اي به راحتي جذب كار در زمينه مهارت خود ميگردند .
درس هاي تخصصي هر رشته و مهار ت هايي كه آموزش مي بينند :
در سال دوم دانش آموزان با اصول دانش الكترونيك و كاربرد قطعات آشنا ميگردند سپس در ادامه اصول ارسال و دريافت صوت و پردازش سيگنالهاي صوتيو تعميرات دستگاههاي صوتي را مي آموزند. .
در سال سوم نيز با اصول تصوير سازي و ارسال و دريافت سيگنال هاي تصويري آشنا ميگردند، در نيمه اول سال  تعمير تلويزيون سياه و سفيد را مي آموزند و در نيمه دوم سال  تعمير تلويزيون رنگي را فرا خواهند گرفت.
همزمان با اين مهارت ها  مباني و كاربرد رايانه را فرا ميگيرند و به كار با نرم افزار هاي الكترونيكي مانند  PSPICE  و protel  و multisim  ميپردازند .
در كنار اين مهارت ها طي دوره كارورزي با انجام پروژه هاي تحقيقاتي و ساخت مدارات  به تكميل آموخته هاي خود خواهند پرداخت.


X